Den 3 juli 1988 mördades ett gift par och deras 15-Ärige son i det vÀsterbottniska samhÀllet à msele av Juha Valjakkala och hans flickvÀn Marita Routalammi. Far och son, som hade upptÀckt att paret stulit en av deras cyklar, sköts i huvudet med ett hagelgevÀr. NÀr hennes man och son inte kom hem begav sig mamman i familjen ut för att hitta dem men stötte i stÀllet pÄ deras mördare. Hon hittades senare, ihjÀlslagen, med halsen avskuren och flera knivhugg i sidan.
Morden var sĂ„ besinningslöst kalla att de engagerade hela Norden, inte minst under mördarjakten. Det Ă€r inget mysterium varför Jan Troell mötte ett sĂ„ starkt motstĂ„nd i Ă msele nĂ€r han bestĂ€mde sig för att skildra mördarna pĂ„ film â om Ă€n i fiktiv form.
TvÄ vilsna ungdomar i Finland
Första gĂ„ngen vi möter Jari och Minna (Antti Reini, Maria Heiskanen) Ă€r som tvĂ„ vilsna ungdomar i Finland. Minna imponeras omedelbart av Jaris fĂ€rgstarka charm, Ă€ven om hon snart inser att han kan vara farlig. Hemma hos Jari fĂ„r Minna veta att han spelar i ett band och att han har ett förflutet som smĂ„tjuv, men att han hyser drömmar om storverk. Hon dras snart in i hans kriminella liv. Efter att Jari suttit inne en tid, och Minna mer eller mindre bestĂ€mt sig för att göra slut, kommer han till hennes lĂ€genhet och sĂ€ger att de ska till Amsterdam. Minna kan inte stĂ„ emot â och anar inte att ett bekymmersfritt liv nere pĂ„ kontinenten Ă€r en hĂ€gring för dem.
Satte hedern pÄ spel
Författaren Per Olov Enquist attraherades av den hÀr berÀttelsen, kanske för att den utspelas i hans hembygd och för att han ville försöka förstÄ vad som drev de tvÄ mördarna. Det faktum att han och Troell, en högt aktad regissör, pÄ sÀtt och vis satte sin heder pÄ spel med den hÀr filmatiseringen, gjorde att det gick att ta den pÄ allvar och inte som ett billigt sÀtt att tjÀna pengar pÄ en tragedi. Lyckas de med sitt uppsÄt? Ja, men inte fullt ut. Filmen Àr mycket osentimental och uppdelad i flera kapitel. Mycket lite tid Àgnas Ät de tvÄ huvudrollernas bakgrund, vilket gör att det Àr lite svÄrt att förstÄ dem. Jari var tidigt ett ruttet Àpple och Minna blir mest Ànnu en av de dÀr kvinnorna som skriver brev till seriemördare i fÀngelse. Enquist försöker ibland komplicera deras förhÄllande, men maktbalansen Àr tÀmligen klar frÄn början. Minnas stora omsorg om nÄgra kaniner i parets vÄrdnad blir en absurd kontrast till kÀnslokylan i samband med morden.
Reini och Heiskanen var nybörjare nÀr filmen spelades in, men Àr ÀndÄ mycket sevÀrda och passar vÀl in i hur Troell, bÄde som regissör och fotograf, suggestivt fÄngar ödsligheten i norra Sveriges skogsomrÄden och byar. Det blir en sevÀrd illustration av parets isolering frÄn ett normalt liv. Det Àr ofta en dokumentÀr kÀnsla i filmen, med en obehaglig och sorgfylld stÀmning.
Enquist lyckas inte komma in pÄ djupet, vilket Àr synd. Men det Àr ÀndÄ en effektfull uppvisning av ondska, för det Àr svÄrt att beskriva det pÄ nÄgot annat sÀtt i det hÀr fallet, samt den makt som en person kan fÄ över en annan i ett förhÄllande. à mselebor kanske kÀnner en djup otillfredsstÀllelse med filmen⊠men det Àr ett lovvÀrt försök att förstÄ mekanismerna bakom civila mord som nÀstan liknar en krigssituation.
Il Capitano 1991-Sverige-Tyskland-Finland-Danmark. 109 min. FÀrg. Producerad av Göran Setterberg. Regi, foto, klippning: Jan Troell. Manus: Per Olov Enquist, Jan Troell, Göran Setterberg. I rollerna: Maria Heiskanen (Minna), Antti Reini (Jari), Berto Marklund (Polisen), Antti Vierikko, Harri Mallenius, Marjut Dahlström.
Guldbagge: BĂ€sta film. Berlin: BĂ€sta regi.
Sista ordet: “‘Sagolandet’ Ă€r min mest originella film pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. ‘HĂ€r har du ditt liv’ stĂ„r pĂ„ sitt sĂ€tt mitt hjĂ€rta nĂ€rmast av spelfilmerna. ‘Il Capitano’ tycker jag Ă€r filmatiskt bĂ€st, eller hĂ„ller bĂ€st.” (Troell, GP)