• Post category:Reviews in Swedish
  • Post last modified:March 15, 2022

Barnens ö: Sista sommaren i frihet

Tomas Fryk. Foto: SF

Det finns en scen i denna Kay Pollaks bĂ€sta film som verkligen överraskade mig. Det Ă€r en scen som idag skulle kunna leda till anklagelser mot Pollak att han Ă€gnar sig Ă„t barnpornografi. Det Ă€r starka ord, men det Ă€r lĂ€mpligt att uttrycka en viss tvekan inför att övertala barn att stĂ€lla upp pĂ„ en sĂ„dan ”utmaning”. Ur ett kulturellt perspektiv Ă€r det mest intressant att se hur nĂ„got liknande gick att genomföra 1980 men Ă€r helt uteslutet 2005.

Kvar i Stockholm pÄ egen hand
Kay Pollak har vĂ€ldigt bra grundmaterial att jobba med hĂ€r, PC Jersilds roman, men förtjĂ€nar ocksĂ„ sjĂ€lv sin Guldbagge för vad han har gjort med det. Det Ă€r berĂ€ttelsen om 10-Ă„rige Reine (Tomas Fryk) som ska tillbringa sommaren pĂ„ kollot Barnens ö men vĂ€ljer att stanna kvar i Stockholm pĂ„ egen hand; mamma (Anita Ekström) Ă€r bortrest och vet inte om att sonen har Ă€ndrat pĂ„ planerna. Det Ă€r nĂ€mligen sĂ„ att Reine har frĂ„gor som han vill fĂ„ besvarade och han tror att detta Ă€r det bĂ€sta sĂ€ttet att ta tillvara pĂ„ denna ”sista sommar”; han rĂ€knar med att den obönhörligt annalkande kĂ„theten kommer att förstöra allt efter sommaren.

Reines teori om att det Àr kÄtheten som förstör alla vuxna Àr ju fasligt insiktsfullt för att komma frÄn en tioÄring men det ligger kanske inte lÄngt frÄn sanningen, vilket vi fÄr se prov pÄ under filmens gÄng. Grabbens möten med vuxenvÀrlden Àr engagerande och komplicerade. Mest minnesvÀrt Àr det med ambulansföraren Stig Utler (Ingvar Hirdwall), mammas alkoholiserade Àlskare som tycker det Àr fasligt besvÀrligt att en unge ska stÄ i vÀgen för en karl nÀr han behöver fÄ knulla lite.

DjÀrv, trovÀrdig prestation
Tomas Fryk Àr faktiskt helt fantastisk i huvudrollen; det Àr en djÀrv, rakt igenom trovÀrdig prestation som mÄste rankas bland de bÀsta som ett barn har levererat pÄ film. Det Àr lÀtt att engagera sig i denna pojke och hans djupsinniga funderingar, begÀr efter att tÀnja pÄ grÀnserna (hur lÀnge kan man hÄlla andan?) och, eftersom han saknar en far, behov av att idolisera den omkomne racingföraren Ronnie Petersson.

Även Hirdwall gör en av sina lysande insatser och det Ă€r kul att se Hjördis Petterson i en biroll som chef för en ateljĂ©, en kvinna i behov av att fĂ„ ta sig en stĂ€nkare vid de mest olĂ€mpliga tillfĂ€llen. Visst Ă€r alla vuxna i filmen personer med brister, precis som i verkligheten, och filmmakarna argumenterar pĂ„ ett effektivt sĂ€tt för att det finns en fara nĂ€r barn inte fĂ„r den trygghet och de förebilder de behöver.

Men hÀr finns ingen sentimentalitet och ingen moralpredikan; Reine ges tillfÀlle att spÄra ur en hel del i slutet och testa saker och ting som Àr lÄngt ifrÄn bra för honom (en rejÀl fylla pÄ en FinlandsfÀrja hör hemma i den kategorin), men till syvende och sist stÄr han dÀr ÀndÄ i slutscenen pÄ tvÄ ben, sjÀlvstÀndig och klokare. De första stegen ut ur barndomen, in i vuxenvÀrlden, har tagits.

Det Àr en mycket rik film, ofta vacker att se pÄ men inte onödigt förskönad; vid andra tillfÀllen Àr den rÄare och mörkare. Pollak ser hela tiden till att hÄlla vÄr uppmÀrksamhet och drar inte ut pÄ handlingen lÀngre Àn nödvÀndigt. Men varför har man lagt ner pengar pÄ att fÄ anvÀnda Jean-Michel Jarres musik som ackompanjemang? Det hade fungerat bÀttre att anlita till exempel Björn IsfÀlt, för som det Àr nu kÀnns fransmannens musik helt malplacerad (förutom möjligtvis i slutscenen) och bidrar dessutom, ihop med filmens tidstypiska logga, till en potentiellt skadlig kÀnsla av att Barnens ö bara Àr relevant för sin tid. Det stÀmmer inte.

Barnens ö 1980-Sverige. 110 min. FĂ€rg. Producerad av Bengt Forslund. Regi, manus: Kay Pollak. Bok: PC Jersild. Foto: Roland Sterner. I rollerna: Tomas Fryk (Reine Larsson), Anita Ekström (Harriet Larsson), Ingvar Hirdwall (Stig Utler), Börje Ahlstedt, Lars-Erik Berenett, Hjördis Petterson… Sif Ruud, Malin Ek. 

Trivia: Totalförbjöds i Australien pĂ„ grund av nakenscenerna – 34 Ă„r efter dess premiĂ€r.

Guldbaggar: BÀsta film, regi, manlig huvudroll (Hirdwall).

Sista ordet: “Kay Pollak har en vĂ€ldigt hög ambitionsnivĂ„ och har jobbat mycket noggrant med att vĂ€lja ut de absolut bĂ€sta bitarna av det inspelade materialet. Det innebĂ€r att ‘Barnens ö’ nu kommer att kosta 6,7 miljoner kronor mot budgeterade 4,7 miljoner kronor. Men ett lyckat slutresultat brukar förlĂ„ta förseningar och budgetöverdrag. Och ingen tackar en regissör som gör en dĂ„lig film för att hĂ„lla tidsramarna.” (Forslund, Expressen, 1980)

 

IMDb

What do you think?

0 / 5. Vote count: 0

Got something to say?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.